Sun-day

image564


"Freedom is not worth having if it does not include the freedom to do mistakes."
- Mahatma Gandhi

Dries van Noten

image557


Dries van Noten vann priset för främsta designer år 2007 av svenska ELLE och hans blommönstrade vårkollektion sätter ton på många av sommarens stora trender. Och det slutar inte här. Hans höstvisning är underbar. En del av plaggen påminner om japanska målningar, andra är som något ur Jackson Pollocks arkiv. Med fantastiska accessoarer, mönster, färger och former övertygas jag återigen;

-Van Noten for the winning!

MM



Det blir mer Maison Martin Margiela här, jag har helt enkelt inte fått nog ännu! Här är en video från hans höstvisning för 2008.

Message

image556


Något som jag funderat mycket över på sistone är kombinationen av kläder, budskap och politik. En av mina favoritskribenter inom mode, Sofia Dahlén bakom bloggen Conspicere, skrev om detta för ett par dagar sedan och jag har även sett ett program av svt:s modemagasin Velvet som handlade om aktivism i kombination med mode och om vad det vi uttrycker med våra kläder grundar sig i.

Mode har, så som Velvet mycket precist uttrycker det, urvattnat de budskap som en del kläder innehar. Ni kanske minns den stora trenden som rådde under förra året angående tröjor med tryck? Trenden bottnade i den brittiske designern och aktivisten Katherine Hamnetts tröjor med tryck som "Choose life" och "58% don´t want Pershing". Den sista av dessa två dök hon på 80-talet själv upp i på ett besök till den då brittiske premiärministern Margret Thatcher i en protest mot dennes kärnvapenpolitik. Hamnett säger själv att hon är medveten om enkelheten i att kopiera hennes tröjor men ser det som en god sak då budskapet kan nå ut till alla. Och kopierades det gjordes det. Vart och vartannat klädföretag producerade dem och var och varannan person bar tröjor med budskap mot både miljöförstöring och aids då trenden drog genom Sverige. Och världen.
Det är inte tanken bakom trenden jag ogillar, den är briljant, men det är användandet av den som jag ifrågasätter. Hur många av dem som bar dessa tröjor var engagerade i verksamheten de sade sig förespråka i och med att bära dem? Medvetenhet om vår miljö eller vårt samhälle är ingen trend och inget som bara kan uttryckas med så enkla medel som en t-shirt och därmed plötsligt betyda något. Det känns för lättillgängligt och ord som uttrycker så mycket uttrycker plötsligt inte mycket annat än en trend. Något utbytbart.

Även palestinasjalen som alltid haft ett starkt politiskt och religiöst budskap ses nu bäras av dylika modebloggare och kändisar och ses snarare som en symbol för att vara rebellisk eller tuff än ett politiskt ställningstagande.


Jag tycker att det skulle vara superkul om ni gav er syn på de här! Vad tycker ni?


Fidelity



Inte nog med att Regina Spektors musik är tokigt bra är den här videon typ världens finaste! Se själva, vet ja!

Hejdå

image554


Chloés höstkollektion är den sista som står i Paulo Melim Anderssons namn. Nästa säsong tar den brittiskt födde Hannah MacGibbon över. Hejdå säger vi till den svenske designern och ser med spänning fram emot en ny chefdesigner för det unga märket som ständigt står till förfogande för förändring.

För Chloé är ett modehus som har genomgått stora förändringar genom åren. Ni kanske minns då Pheobe Philo slutade som chefsdesigner och de skira, gräddvita sommarklänningarna och klumpiga bruna ankelstövletterna abrupt fick lämna plats för Paulos lackklänningar och Doc Martens? Alltsedan det då modehuset grundades i mitten av 1900-talet har dess trademark varit att det har skiftat beroende på dess designer. Nya, innovativa och moderna designers har genom åren fått ta plats på toppen av detta modehus för att senare kliva av tronen och lämna den till nästa talang. Det är därmed lätt att säga att ett designerbyte innebär stor förändring och början av en ny era för modehuset.
En av huvuddesignerna hos Chloé var Karl Lagerfeld (vidare beskrivning är väl överflödig?) som på 60 och 70-talen designade skira, blommönstrade blusar och långa kjolar som i sin tur står för stilen som idag representerar hela den eran.

För sin sista kollektion för Chloé har Paulo Melim Andersson grävt i märkets historia. Karl Lagerfelds mönstrade chiffonblusar finns där. Likaså Philos moderna, flickiga touch. Och för att inte tala om Paulo Melims edgy kreativitet som ändå har övertaget visningen igenom. Är det något som Chloé har behållt genom åren så är det ungdomen och den unga kvinnans uttryckssätt och vardagskläder. Chloé är ett mycket intressant modehus att följa. Både bakåt och framåt i tiden. 

Abstrakt

image555


En storfavorit hos mig just nu är Steven Meisels fotoserie "Reflections of glamour" i Vogue Italia. Suddiga, abstrakta, otroligt vackra bilder som andas 20-tal och just glamour. Kika in här själva!

Maison Martin Margiela

image551


Belgiskt födde Martin Margiela är en stark kontrast till en del av de kommersiella modehus som idag får stor plats i media. Då andra kämpar för att försäljningssiffrorna ska leta sig uppåt genom att göra ett varumärke istället för bra design är Margiela någon som nästintill eftersträvar anonymitet. Han är allt annat än mainstream och i en värld där det är otrolig svårt att lyckas om du inte kompromissar din produkt till efterfrågan är det otroligt svårt att behålla en individualitet.

Sin utbildning gjorde han på konstakademin i Antwerpen där han gick tillsammans med en rad olika revolutionära modeskapare. Designer som eftersträvande avantgarde i sitt skapande. Med andra ord värderade dem innovativitet och nyskapande. Tyvärr har få behållit just denna individuella prägel över sitt märke, eller bit för bit förlorat den till en modevärld starkt präglad av media och där man som designer har varit tvungen att fråga sig själv om man vill tjäna pengar eller vara just nyskapande och utanför det förväntade.

Att Margiela valde det senare av dessa alternativ går fortfarande att se på hans design. Design där form och motiv dekonstrueras och materialen är återanvända. Ett kännetecken är dem markerade axlarna som vi ser en hel del av i modet framöver.

Att se en designer med denna bibehållna individualitet och självsäkerhet i sitt nyskapande är otroligt upplyftande för mig som åskådare (och kritiker). Jag finner mig själv att gräva allt djupare inom intresseområdet mode och därmed längre bort från just mainstream och de mest många kommersiella modehusen som, tråkigt nog, förlorat sin glans

Vogue - shape issue

image550


Vogue (US) skriver i april månad om träning, kost och dessutom om en del av dem kroppar vi vanliga dödliga skulle gå över lik för.. nästan i alla fall. En huvudartikel i tidningen är den om kända idrottsmän. Här ovan ser vi Apolo Anton Ohno, skridskoåkare, samt basketspelaren LeBron James. Dessa idrottsmän är ledsagade av modeller som Doutzen Kroes och Gisele Bündchen. Hurvida artiklarna i fråga kommer att intressera mig något vidare återstår att se men tidningen ska inhandlas om bara för ett snyggt och roligt photospread

080401

image549


Paris: Idag har solen skinit här hemma och snön har töat bort. Jag antar att det får mig att sakna Paris lite mindre. Men träden översållade av små rosa blommor som växer runt Eiffeltornet och tulpanerna i Jardin de Tuileries är otroligt svårslagna.

Richard Niccol: En vårvisning som inspirerar mig mycket just nu är den av Richard Niccol. Han leker med tunna, delvis transparenta material och lager på lager teknik och skapar ännu en version av det romantiska modet vi ser en hel del av framöver. Skira tyger och smutsiga, mjuka pasteller går även de ton i ton med årstiden. Och mitt tycke och smak för den delen!

Azzedine Alaia: Högst på listan över vackra skor står dessa kugghjulsskor från Azzedine Alaia. Så tokigt fina!


RSS 2.0