Message

image556


Något som jag funderat mycket över på sistone är kombinationen av kläder, budskap och politik. En av mina favoritskribenter inom mode, Sofia Dahlén bakom bloggen Conspicere, skrev om detta för ett par dagar sedan och jag har även sett ett program av svt:s modemagasin Velvet som handlade om aktivism i kombination med mode och om vad det vi uttrycker med våra kläder grundar sig i.

Mode har, så som Velvet mycket precist uttrycker det, urvattnat de budskap som en del kläder innehar. Ni kanske minns den stora trenden som rådde under förra året angående tröjor med tryck? Trenden bottnade i den brittiske designern och aktivisten Katherine Hamnetts tröjor med tryck som "Choose life" och "58% don´t want Pershing". Den sista av dessa två dök hon på 80-talet själv upp i på ett besök till den då brittiske premiärministern Margret Thatcher i en protest mot dennes kärnvapenpolitik. Hamnett säger själv att hon är medveten om enkelheten i att kopiera hennes tröjor men ser det som en god sak då budskapet kan nå ut till alla. Och kopierades det gjordes det. Vart och vartannat klädföretag producerade dem och var och varannan person bar tröjor med budskap mot både miljöförstöring och aids då trenden drog genom Sverige. Och världen.
Det är inte tanken bakom trenden jag ogillar, den är briljant, men det är användandet av den som jag ifrågasätter. Hur många av dem som bar dessa tröjor var engagerade i verksamheten de sade sig förespråka i och med att bära dem? Medvetenhet om vår miljö eller vårt samhälle är ingen trend och inget som bara kan uttryckas med så enkla medel som en t-shirt och därmed plötsligt betyda något. Det känns för lättillgängligt och ord som uttrycker så mycket uttrycker plötsligt inte mycket annat än en trend. Något utbytbart.

Även palestinasjalen som alltid haft ett starkt politiskt och religiöst budskap ses nu bäras av dylika modebloggare och kändisar och ses snarare som en symbol för att vara rebellisk eller tuff än ett politiskt ställningstagande.


Jag tycker att det skulle vara superkul om ni gav er syn på de här! Vad tycker ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0